Dit is een pagina voor de docenten
VVKSO: D/2004/0279/050 p. 25-26, 33
CURSUSLEERDOELEN ETHISCH REFLECTEREN
De leerlingen kunnen:
- morele problemen uit de eigen ervaring in de directe zorgverlening (in verband met een individuele zorgvrager) identificeren en deze als een eenvoudige vraag formuleren;
- het perspectief van de zorgvrager op de eigen situatie in verband met het morele probleem beschrijven en voor zover nodig, van diens vertegenwoordiger of andere belanghebbenden
- argumenten formuleren vanuit verschillende gezichtshoeken (zorgvrager, naasten, zorgverleners, organisatie) en de formulering ook afstemmen op de daarna vernoemde waarden of belangen;
- morele waarden bij argumenten formuleren (wanneer nodig);
- niet-morele belangen bij argumenten formuleren (wanneer nodig);
- het morele probleem als een moreel dilemma beschrijven op grond van de gebruikte argumenten;
- op meerdere punten in het betoog op heldere en gepaste wijze naar de beroepscode van verpleegkundigen en verzorgenden verwijzen;
- de morele kwaliteiten benoemen die nodig zijn voor de uitvoering van het plan van aanpak voor het morele probleem
- de eigen morele waarden in de zorg benoemen, toelichten wat de achtergrond hiervan is en hoe deze waarden gestalte krijgen
- initiatief nemen tot ethische reflectie
DOEL VAN DEZE KLASSITE
De bedoeling van deze klassite is het geleerde in de lessen 'ethiek' op een meer praktijkgerichte manier aan te brengen en in te oefenen:
- een deel van de leerinhoud is herhaling van het vak ethiek;
- het deel ethisch redeneren is een aanvulling hierop en is in de klas nog niet behandeld de site bereidt voor op de 'stage ethisch reflecteren';
- de site biedt de lln de kans de kans om te reageren en/of vragen te stellen wanneer iets niet duidelijk is (de lln zijn op stage en komen slechts één namiddag terug naar school voor de intervisie);
- de lln kunnen zich voorbereiden op de intervisie door vooraf het leerpad op de klassite te doorlopen, de oefeningen 'ethische dilemma's' en het 'stappenplan voor ethische reflectie' te maken afgestemd op de casus (tijdens de lessen na de stage krijgen de lln de kans om een eigen casus uit te werken);
- alle leermaterialen en documenten die nodig zijn voor de stage zijn beschikbaar op de klassite.
WERKVORMEN
-
zelfstandig leren
-
oefeningen
-
leerspel (kruiswoordraadsel-quiz)
DIDACTISCHE PRINCIPES
De klassite brengt de volgende didactische principes in
de praktijk:
-Aanschouwelijkheid: door een filmpje te gebruiken, door
concrete voorbeelden van situaties aan te halen, door het ASA principe te
gebruiken (van aanschouwelijk over schematisch naar abstract: concrete
situatie-stappenplan-verduidelijking van abstracte principes);
-Belangstelling: door het gebruik van moderne,
web-gebaseerde media, door het gebruiken van herkenbare situaties uit de
stages, door het gebruik van spelvormen (kruiswoordraadsel-quiz), door
opdrachten te geven die net iets boven het reeds verworven leerniveau liggen;
-Activiteit: door aan te zetten tot verwerking
(verwerkingsoefeningen) en de mogelijkheid te geven tot reageren en meedenken
rond een bepaalde casus;
-Herhaling: de site is gedeeltelijk herhaling van het vak
ethiek en herhaalt ook de oude leerinhoud binnen nieuwe leerinhoud ( hetzelfde
op een andere manier bekijken: casus-ethisch dilemma-ethische reflectie);
-Integratie: de site integreert het vak ethiek en de
stage ethische reflectie, legt de link met de eigen dagelijkse ervaringen
tijdens stages en leunt daarbij sterk aan bij de andere ‘visie-vakken’ van de
opleiding verpleegkunde;
-Differentiatie/Individualisatie: door in de mate van het
mogelijke rekening te houden met elke individuele leerling, door de kans te
bieden aan iedere leerling om het leerpad in eigen tempo af te leggen (zelf
delen herhalen, eventueel in een andere volgorde leren en verwerken) en te reageren
door een reactie te posten;
-Beperking: door het beperkte aantal doelstellingen van
de site (10) en de bescheiden omvang;
-Geleidelijkheid: door de doelstellingen geleidelijk na
te streven, van eenvoudig naar complex;
VOETEN
De site levert een bijdrage aan het realiseren van de
volgende vakoverschrijdende eindtermen:
- Leren leren: vnl. in context 3-sociorelationele
ontwikkeling
- Omgaan met ICT
Geen opmerkingen:
Een reactie posten