DOELEN

Dit is een pagina voor de docenten


LEERPLAN

VVKSO: D/2004/0279/050 p. 25-26, 33
 
 
CURSUSLEERDOELEN ETHISCH REFLECTEREN
 
De leerlingen kunnen:
  1. morele problemen uit de eigen ervaring in de directe zorgverlening (in verband met een individuele zorgvrager) identificeren en deze als een eenvoudige vraag formuleren;
  2. het perspectief van de zorgvrager op de eigen situatie in verband met het morele probleem beschrijven en voor zover nodig, van diens vertegenwoordiger of andere belanghebbenden
  3. argumenten formuleren vanuit verschillende gezichtshoeken (zorgvrager, naasten, zorgverleners, organisatie) en de formulering ook afstemmen op de daarna vernoemde waarden of belangen;
  4. morele waarden bij argumenten formuleren (wanneer nodig);
  5. niet-morele belangen bij argumenten formuleren (wanneer nodig);
  6. het morele probleem als een moreel dilemma beschrijven op grond van de gebruikte argumenten;
  7. op meerdere punten in het betoog op heldere en gepaste wijze naar de beroepscode van verpleegkundigen en verzorgenden verwijzen;
  8. de morele kwaliteiten benoemen die nodig zijn voor de uitvoering van het plan van aanpak voor het morele probleem
  9. de eigen morele waarden in de zorg benoemen, toelichten wat de achtergrond hiervan is en hoe deze waarden gestalte krijgen
  10. initiatief nemen tot ethische reflectie
DOEL VAN DEZE KLASSITE
 
De bedoeling van deze klassite is het geleerde in de lessen 'ethiek' op een meer praktijkgerichte manier aan te brengen en in te oefenen:
  • een deel van de leerinhoud is herhaling van het vak ethiek;
  • het deel ethisch redeneren is een aanvulling hierop en is in de klas nog niet behandeld de site bereidt voor op de 'stage ethisch reflecteren';
  • de site biedt de lln de kans de kans om te reageren en/of vragen te stellen wanneer iets niet duidelijk is (de lln zijn op stage en komen slechts één namiddag terug naar school voor de intervisie);
  • de lln kunnen zich voorbereiden op de intervisie door vooraf het leerpad op de klassite te doorlopen, de oefeningen 'ethische dilemma's' en het 'stappenplan voor ethische reflectie' te maken afgestemd op de casus (tijdens de lessen na de stage krijgen de lln de kans om een eigen casus uit te werken);
  • alle leermaterialen en documenten die nodig zijn voor de stage zijn beschikbaar op de klassite.


WERKVORMEN
  • zelfstandig leren
  • oefeningen
  • leerspel (kruiswoordraadsel-quiz)


DIDACTISCHE PRINCIPES


De klassite brengt de volgende didactische principes in de praktijk:

-Aanschouwelijkheid: door een filmpje te gebruiken, door concrete voorbeelden van situaties aan te halen, door het ASA principe te gebruiken (van aanschouwelijk over schematisch naar abstract: concrete situatie-stappenplan-verduidelijking van abstracte principes);

-Belangstelling: door het gebruik van moderne, web-gebaseerde media, door het gebruiken van herkenbare situaties uit de stages, door het gebruik van spelvormen (kruiswoordraadsel-quiz), door opdrachten te geven die net iets boven het reeds verworven leerniveau liggen;

-Activiteit: door aan te zetten tot verwerking (verwerkingsoefeningen) en de mogelijkheid te geven tot reageren en meedenken rond een bepaalde casus;

-Herhaling: de site is gedeeltelijk herhaling van het vak ethiek en herhaalt ook de oude leerinhoud binnen nieuwe leerinhoud ( hetzelfde op een andere manier bekijken: casus-ethisch dilemma-ethische reflectie);

-Integratie: de site integreert het vak ethiek en de stage ethische reflectie, legt de link met de eigen dagelijkse ervaringen tijdens stages en leunt daarbij sterk aan bij de andere ‘visie-vakken’ van de opleiding verpleegkunde;

-Differentiatie/Individualisatie: door in de mate van het mogelijke rekening te houden met elke individuele leerling, door de kans te bieden aan iedere leerling om het leerpad in eigen tempo af te leggen (zelf delen herhalen, eventueel in een andere volgorde leren en verwerken) en te reageren door een reactie te posten;

-Beperking: door het beperkte aantal doelstellingen van de site (10) en de bescheiden omvang;

-Geleidelijkheid: door de doelstellingen geleidelijk na te streven, van eenvoudig naar complex;

VOETEN

De site levert een bijdrage aan het realiseren van de volgende vakoverschrijdende eindtermen:
  • Leren leren: vnl. in context 3-sociorelationele ontwikkeling
  • Omgaan met ICT
 
 
 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten